Προς αποκατάσταση της αλήθειας όσον αφορά το Ινδικό απελευθερωτικό κίνημα,την επιτυχία που του προσδίδουν οι πασιφιστές και την αναγνώριση του Γκάντι

Απόσπασμα από το βιβλίο του Peter Gelderloos  “Πώς η ιδεολογία της μη-βίας προστατεύει το κράτος”

Κεφάλαιο «Η μη-βια είναι αναποτελεσματική»

Στην Ινδία ,η (μυθ)ιστορία έχει ως εξής : ο λαός κάτω από την ηγεσία του Γκάντι δημιούργησε ένα μαζικό,μη-βίαιο κίνημα για δεκαετίες και ενεπλάκη σε διαμαρτυρίες,μη συνεργασία,οικονομικά μπουκοτάζ και παραδειγματικές απεργίες πείνας και πράξεις ανυπακοής για να καταστήσει τον Βρετανικό ιμπεριαλισμό μη λειτουργικό. Υπέφεραν σφαγές και απάντησαν με κανά δύο βίαιες αναταραχές,αλλά συνολικά το κίνημα ήταν μη-βίαιο και αφού επέμεινε για δεκαετίες,ο Ινδικός λαός κέρδισε την ανεξαρτησία του,προσφέροντας ένα αναμφισβήτητο ορόσημο πασιφιστικής νίκης.

Η πραγματική ιστορία είναι πιο περίπλοκη στο ότι πολλές βίαιες πιέσεις συνετέλεσαν επίσης στην Βρετανική απόφαση για απόσυρση. Οι Βρετανοί είχαν χάσει την ικανότητα να διατηρήσουν την αποικιακή εξουσία,αφού είχαν χάσει εκατομμύρια στρατεύματα και έναν μεγάλο αριθμό άλλων πόρων κατά την διάρκεια δύο εξαιρετικά βίαιων παγκοσμίων πολέμων,εκ των οπόιων ειδικά ο δεύτερος ρήμαξε τη «μητέρα πατρίδα».

Οι ένοπλοι αγώνες των Αράβων και Ιουδαίων μαχητών στην Παλαιστίνη από το 1945 μέχρι το 1948 αποδυνάμωσαν περαιτέρω τη Βρετανική Αυτοκρατορία και αποτέλεσαν μια ξεκάθαρη απειλή,πως οι Ινδοί θα μπορούσαν να παρατήσουν την πολιτική ανυπακοή και να πάρουν τα όπλα συλλήβδην,αν τους αγνοούσαν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτό δεν μπορεί να αποκλειστεί ως παράγοντας στην απόφαση των Βρετανών να παραιτηθούν από την άμεση αποικιακή διοίκηση. Συνειδητοποιούμε ότι αυτή η απειλή ίσως ήταν πιο άμεση αν αναλογιστούμε ότι,η πασιφιστική ιστορία του Ινδικού κινήματος ανεξαρτησίας είναι επιλεκτική και ατελής.Η μη-βία δεν ήταν καθολική στην Ινδία.Η αντίσταση στην Βρετανική αποικιοκρατία συμπεριλάμβανε αρκετή μαχητικότητα,σε βαθμό που η Γκαντική μέθοδος μπορεί να ειδωθεί ακριβέστερα ως μια από τις πολλές ανταγωνιστικές μορφές λαικής αντίστασης.

Ως μέρος ενός ενοχλητικού, παγκόσμιου μοτίβου, οι πασιφιστές παραβλέπουν τις άλλες μορφές αντίστασης και προπαγανδίζουν την λανθασμένη ιστορία ότι ο Γκάντι και οι αρχές του ήταν το κατάρτι και το πηδάλιο της Ινδικής αντίστασης. Αγνοούν σημαντικούς μαχητικούς ηγέτες όπως ο Τσαντρασεκάρ Αζάντ ο οποιός διεξήγαγε ένοπλο αγώνα ενάντια στους Βρετανούς αποικιοκράτες και επαναστάτες, όπως ο Μπχανγκάτ Σίνγκ, ο οποίος κέρδισε μαζική υποστήριξη για βομβιστικές επιθέσεις και δολοφονίες ως κομμάτι ενός αγώνα για την επίτευξη της «ανατροπής και του ξένου και του Ινδικού καπιταλισμού».

Η πασιφιστική ιστορία του Ινδικού αγώνα δεν μπορεί να βγάλει νόημα από το γεγονός, ότι ο Σουμπχάς Τσάντρα Μπόσε ο μαχητής υποψήφιος,εκλέχτηκε δύο φορές πρόεδρος του Ινδικού Εθνικού Κογκρέσου,το 1938 και το 1939. Ενώ ο Γκάντι ήταν ίσως η πιο ιδιαίτερα σημαντική και δημοφιλής φιγούρα στον αγώνα για ανεξαρτησία της Ινδίας, η ηγετική θέση που είχε δεν απολάμβανε πάντα την συνεχή υποστήριξη  των μαζών. Ο Γκάντι έχασε μεγάλο μέρος της υποστήριξης των Ινδών όταν «ανακάλεσε το κίνημα»  μετά τις ταραχές του 1922,έτσι που μετά τη σύλληψη και φυλάκισή του από τους Βρετανούς «δεν υπήρξε η παραμικρή διαμαρτυρία στην Ινδία για τη σύλληψη του».

Το γεγονός ότι η ιστορία θυμάται τον Γκάντι πάνω από όλους τους άλλους,οφείλεται όχι στο ότι αντιπροσώπευε την ομόθυμη φωνή της Ινδίας,αλλά στην προσοχή που του δόθηκε από τον Βρετανικό τύπο και την εξέχουσα θέση που έλαβε από το γεγονός ότι συμπεριλήφθηκε στις σημαντικές διαπραγματεύσεις με την Βρετανική αποικιακή κυβέρνηση. Όταν θυμόμαστε ότι η ιστορία γράφεται από τους νικητές,διαλευκάνεται άλλο ένα σημείο του μύθου της Ινδικής ανεξαρτησίας.

Η πιο αξιοθρήνητη όψη του ισχυρισμού των πασιφιστών,ότι η ανεξαρτησία της Ινδίας είναι μια νίκη της μη-βίας,είναι ότι αυτός ο ισχυρισμός ταιριάζει γάντι στην ιστορική κατασκευή που δημιουργήθηκε προς το συμφέρον των λευκών, ιμπεριαλιστικών κρατών που αποικιοποίησαν τον Παγκόσμιο Νότο.Το απελευθερωτικό κίνημα της Ινδίας απέτυχε. Οι Βρετανοί δεν αναγκάστηκαν να φύγουν από την Ινδία.Μάλλον επέλεξαν να μεταφέρουν την περιοχή από την άμεση αποικιακή κυριαρχία στην νεοαποικιακή κυριαρχία.

Τι είδους νίκη επιτρέπει στην χαμένη πλευρά να υποδείξει τον χρόνο και τον τρόπο της κυριαρχίας του νικητή ; Οι Βρετανοί συνέταξαν το νέο σύνταγμα και έδωσαν την εξουσία σε επιλεγμένους διάδοχους. Άναψαν την φωτιά του θρησκευτικού και εθνοτικού σεπαρατισμού έτσι ώστε η Ινδία να διαιρεθεί,να εμποδιστεί στην απόκτηση ειρήνης και ευμάρειας και να εξαρτάται για στρατιωτική βοήθεια και άλλη υποστήριξη από τα Ευρώ/Αμερικανικά κράτη. Η Ινδία είναι ακόμα θύμα εκμετάλλευσης Ευρώ/Αμερικανικών επιχειρήσεων (αν και μερικές Ινδικές επιχειρήσεις, κυρίως θυγατρικές, συμμετέχουν στο πλιάτσικο) και ακόμα προμηθεύει πρώτες ύλες και αγορές για τα ιμπεριαλιστικά κράτη.

Με πολλούς τρόπους η φτώχεια του λαού της έχει βαθύνει και η εκμετάλλευση έχει γίνει πιο αποτελεσματική. Η ανεξαρτησία από την αποικιακή κυριαρχία έδωσε στην Ινδία περισσότερη αυτονομία σε μερικούς τομείς και σίγουρα επέτρεψε σε μια χούφτα Ινδούς να βρεθούν σε θέσεις εξουσίας,αλλά η εκμετάλλευση και η εμπορευματοποίηση των δημόσιων αγαθών είχε βαθύνει.

Επιπλέον η Ινδία έχασε μια καθαρή ευκαιρία για πραγματική απελευθέρωση από έναν εύκολα αναγνωρίσιμο ξένο καταπιεστή. Κάθε απελευθερωτικό κίνημα τώρα θα πρέπει αν πολεμήσει ενάντια στις αλληλεπικαλυπτόμενες δυναμικές του εθνικισμού και των εθνοτικών/θρησκευτικών ανταγωνισμών,  προκειμένου να εξαφανίσει έναν εγχώριο καπιταλισμό και μια κυβέρνηση που είναι πολύ περισσότερο ανεπτυγμένοι.Με όλα αυτά υπόψη, το κίνημα της ανεξαρτησίας αποδεικνύεται ότι απέτυχε.

Advertisements

2 Comments

Filed under Uncategorized

2 responses to “Προς αποκατάσταση της αλήθειας όσον αφορά το Ινδικό απελευθερωτικό κίνημα,την επιτυχία που του προσδίδουν οι πασιφιστές και την αναγνώριση του Γκάντι

  1. DarkSoho

    Μπορούμε να βρούμε κάπου το βιβλίο;

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s